Generaţia ProMESIA: Cine va modela Europa ?

(la sfârşit este şi un mini-interviu cu vorbitorul)

Conferinţa Generaţia ProMESIA din toamna aceasta a avut tema „Cine va infuenţa/modela Europa ?”, avându-l ca vorbitor principal pe Jeff Fountain, directorul Tineri pentru Misiune Europa, tema fiind bazată pe cartea acestuia „Trăind ca oameni ai NĂDEJDII. Credinţă, speranţă şi viziune pentru Europa secolului 21” . Conferinţa din Cluj-Napoca a avut loc la biserica penticostală Speranţa, şi în ciuda unei mediatizări bune numărul participanţilor a fost destul de redus, între 50 şi 100 în funcţie de perioada din zi a sesiunilor.

Vorbitorul a pornit de la observaţia că odată la cateva secole, ideologiile dominante se schimbă. De la păgânism la creştinism la era raţiunii/iluminismul la era contemporana, caracterizată de postmodernism(e). Întrebarea care se pune este ce va aduce viitorul ? Ce va fi mâine post-creştinul, post-comunistul, post-modernul, post-migrantul ? Ce va veni dupa aceste post-uri ? Care vor fi cărămizile din care se va cladi acest post-post- ?

Se observă în Europa un interes renăscut pentru spiritualitate, dar nu una creştină. Dumnezeu nu este surprins, insă. Păgânismul a fost contextul în care s-a scris Scriptura, a fost lumea lui Avraam, Moise, Ilie, Daniel, a lui Pavel, Patrick si Bonifaciu.

W.E. Gladstone se întreba în 1843 dacă nu cumva ne întoarcem de la starea în care ne-a adus evanghelia la starea în care ne-a găsit. Ceea ce s-a şi întamplat de atunci până astăzi. „Rezultatul nu este însă o societate seculară cum ne-am fi imaginat, ci una păgână, iar acest păgânism care s-a născut din respingerea Creştinismului este mult mai rezistent la evanghelie decât păgânismul pre-creştin cu care misiunile trans-culturale sunt obişnuite. Aici, cu siguranţă, este cea mai mare provocare misionară a timpurilor noastre.” (Lesslie Newbigin: Nebunie pentru Greci / Foolishness to the Greeks). Dat fiind starea de lucruri prezentă, este păgânismul viitorul pentru Europa ? Sau există o alternativă creştină ?
Jeff Fountain propune 10 imperative care să ajute recuperarea nădejdii Biblice pentru Europa secolului 21.

Moto:”Biserica trebuie să fie o săgeată trimisă în lume să arate calea spre viitor” Jürgen Moltmann

  1. Trebuie să ÎNTREBĂM care este voia lui Dumnezeu pentru Europa ? Este voia Lui ca voia Lui să nu se facă pe acest continent, aşa cum unii din „profeţii sfârşitului” pare că spun ?
  2. Trebuie să RESPINGEM dezinformarea Vrăşmaşului. Adversarul nostru este maestru propagandist, şi am ajuns să credem prea multă dezinformare despre permanenţa Marxismului, Islamului, Umanismului şi a altor isme.
  3. Trebuie să RECUNOAŞTEM ce a făcut Dumnezeu în trecut. El a investit unic în oamenii din Europa în ultimele 20 de secole şi încă îşi aşteaptă profitul pentru investiţia făcută. Priviţi cum s-a extins împărăţia Sa – şi cum va continua să se extindă.
  4. Trebuie să RECUNOAŞTEM cu onestitate păcatele din trecut ale oamenilor lui Dumnezeu. Multe din titlurile de ziare în Europa se nasc direct sau indirect din eşecurile oamenilor lui Dumnezeu din trecut. Ce trebuie să facem în acestă privinţă astăzi.
  5. Trebuie să PRIVIM ÎN FAŢĂ adevărul despre prezent. Europa ‘Creştină’ este în mod particular vinovată de înăbuşirea cunoaşterii lui Dumnezeu, şi a devenit un câmp misionar în disperată nevoie.
  6. Trebuie să PRIVIM la ce poate face Dumnezeu! Scuturarea lumii marxiste în ultimele decenii este doar unul din indiciile că Domnul are încă planuri pentru europeni. Aşteaptă-te la surprize de la Dumnezeu.
  7. Trebuie să REDESCOPERIM evanghelia împărăţiei. Vesta bună despre reconcilierea tuturor lucrurilor, prin lucrarea lui Christos de la Cruce, aplicată la toate sferele de existenţă afectate de păcat: viaţa de familie, viaţa de biserică, afacerile guvernamentale, educaţie, arte şi divertisment, lege şi sănătate, sporturi şamd.
  8. Trebuie să ÎMBRĂŢIŞĂM responsabilitatea de a fi sare şi lumină în societate. Doar Biserica lui Hristos are mesajul şi autoritatea adecvată şă se opună tiraniei. Este timpul să ne schimbă complexul nostru de minoritate pentru un complex creativ de minoritate.
  9. Trebuie să TRANSPLANTĂM biserica în culturile secolului 21. Pentru a supravieţui tranziţiei în noul mileniu şi pentru a fi stârni interesul noilor generaţii, trebuie să încurajăm experimentări radicale în căutarea formelor.
  10. Trebui să avem SINERGIE, să LUCRĂM ÎMPREUNĂ PENTRU ACELAŞI SCOP MARE. (Romani 8:28 – toate lucrurule lucrează împreună). Dumnezeu nu dă viziunea / imaginea întreagă unui singur grup sau denominaţiune. Trebuie să fim în relaţii potrivite cu alte părţi ale Trupului lui Hristos, ca parteneri împreună cu scopul construirii împărăţiei – local, naţional şi pe tot continentul.

Cateva fapte:

  • În Franţa sunt mai mulţi vindecători spiritişti decât doctori, avocaţi şi preoţi la un loc.
  • Sunt mai mulţi credincioşi în China decât Germani în Germania.
  • O denominaţiune din Brazilia are mai mulţi memberii decât toţi evanghelicii din Europa.
  • O biserică din Coreea are la fel de mulţi membrii ca şi populaţia Amsterdamului.

Şapte semne că există speanţă:

  • priviţi la scuturările lui Dumnezeu
  • priviţi la noua foame spirituală
  • priviţi la toate iniţiativele de rugăciune
  • priviţi la toate bisericile ce se înfiinţează
  • priviţi cine vine în Europa
  • priviţi zidurile care cad
  • priviţi la iniţiativele de reconciliere

După încheierea conferinţei Jeff Fountain a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări:

Vasile Tomoiagă: Care credeţi că ar fi contribuţia specifică a românilor la reînnoirea creştinismului în Europa modernă ?
Jeff Fountain: Cred că românii au o personalitate distinctă şi experinţa noastră este că românii sunt mult mai pregătiţi să meargă în misiune afară în alte părţi ale Europei şi a lumii faţă de unele naţiuni slavone din jur. Românii tind să fie mai mult orientaţi spre afară decat alţi est-europeni si au o abilitate mai bună de a se relaţiona trans-cultural faţă de naţiunile slavone. Cred ca şi baza latină a limbii şi a culturii face asta posbili.

VT: Credeţi că există o implicare sănătoasă a evanghelicilor români în societate, în afara clădirilor bisericii ?
JF: Nu ştiu. Tu ar trebui să-mi spui asta. Se pare că viziunea începe să crească în unele biserici, dar din cauză că pentru o multă vreme biserica nu a ieşit în afară, a devenit un loc de refugiu în societatea comunista, şi nu ştiu dacă mesaje ca acesta care l-am prezentat aici a fost prins de noile generaţii de predicatori. Noi încurajam biserica să recunoască că nu suntem aici doar pentru a deveni o biserică mai mare ci chiar trebuie să fim agenţi ai schimbării în societate.

VT: În ce domenii credeţi că bisericile evanghelice din România sunt cel mai puţin pregătite să fie bune martore ale lui Dumnezeu în vremea de acum ?
JF: Suspectez că avem o generaţie de lideri de biserică care încă nu a făcut tranziţia să recunoască transformarea care trebuie să se întâmple în societate, aşa că avem nevoie de seminarii, de instituţii de instruire care vor echipa liderii şi sfinţii să facă slujba ce trebuie făcută în societate. Trebuie să înţelegem că conducerea spirituală nu este doar conducerea bisericilor: avem nevoie de conducere spirituală în educaţie, avem nevoie de conducere spirituală în guvernare, avem nevoie de conducere spirituală în afaceri şi în orice altă arie a vieţii.

VT: Credeţi că liderii nu au înţeles încă contextul cultural şi social ?
JF: Cred că încă mai avem un creştinism centrat pe biserică. Avem mai mult un bisericism, şi tindem sa ne apărăm feuda noastră, teritoriul nostru. Deşi nu sunt eu cea mai potrivită persoană pentru a fi întrebată, dar atât cât mi s-a spus, este nevoie să fie mai multă creştere împreună din diferite denominaţii, să fie deschise unele spre altele, deschise în a învăţa una de la alta, să se supună una alteia, acesta pare un concept destul de nou. Cred că dacă ar fi festivale mari pentru ca trupul lui Christos să fie împreună şi dejunuri la care să participe liderii locali, să se roage unii pentru alţii, şi să experimenteze o apropiere între ei.

VT: Şi la sfârşit, un mesaj pentru oamenii speranţei, sau poate pentru cei fără speranţă în Cluj-Napoca.
JF: În primul rând să recunoască că Evanghlia este un mesaj al speranţei, are fundaţii solide în promisiunile lui Dumnezeu, în cine este Dumnezeu, şi în lucrarea încheiată a lui Hristos, şi faptul că Duhul a venit să ne împuternicească pentru slujba ce-o avem. Şi pe acestă fundaţie solidă trebuie să căpătăm viziunea lui Dumnezeu pentru viitor, şi să facem într-adevăr slujba noastră să prindem acest viitor şi să-l aducem în prezent. Asta şi spunem în rugăciunea Domnului „Vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta” în Cluj Napoca aşa cum se face în cer, pentru că asta e ceea ce cere Dumnezeu. Când vom începe să credem asta, vom trăi diferit, ca oameni ai speranţei.

În imagini: Jeff Fountain, Dani Pop, Metanoia

Jeff Fountain Dani Pop Betania
Dacă vrei să călătoreşti repede, călătoreşte singur,
Dacă vrei să călătoreşti departe, călătoreşte împreună.

(Proverb chinezesc)

Adaugă comentariu