CORNELIU Szekely-Hategan:
„COPILUL SI LUMEA DINTRE URECHILE MELE” cu Tini Madly – Invitatie pt. parinti, viitori parinti si persoane care lucreaza cu copii
Update: ultima întâlnire din serie: 13 decembrie, ora 18.
Dragilor,
Andrei (alias Tini) Madly invita pe toti cei interesati la o serie de prelegeri si discutii pe tema „COPILUL SI LUMEA DINTRE URECHILE MELE” la Biserica „Renasterea” (Cluj, B-dul 21 Decembrie nr. 102). Prima intalnire va avea loc joi (6 dec., la orele 18:30). Vine mosul ! … Asa ca … fiti cuminiti …:-) Sunt bineveniti toti parintii (copii lor), viitorii pariniti si persoanele care lucreaza cu copii sa vina cu copii lor. Intalnirile se vor desfasura intr-un cadru neoficial si va fi cineva care sa se ocupe de copii. Urmatoarele intalniri se vor tine tot pe B-dul 21 Decembrie nr. 102 in fiecare a doua saptamana.
La finalul mesajului gasiti un material scris de Tini Madly despre ce vor contine aceste prelegeri si discutii care vor fi moderate de el.”Copilul si Lumea Dintre Urechile Mele”
„Copilul si Lumea Dintre Urechile Mele” – Andrei (Tini) Madly
Copiii sînt si ei oameni ca toti oamenii, cu bune si rele, si învata de la cei din jur. În majoritatea cazurilor nu copiii sînt cheia problemelor, ci societatea, mai ales parintii si educatorii.
Pe de alta parte, si noi parintii sîntem copiii cuiva si rodul societatii în care am crescut si ne-am format. Din societatea din care venim avem un bagaj destul de greu (de ex. în privinta asumarii responsabilitatii), iar tumultul din ultima decada nu a prea imbunatatit lucrurile. Pentru scoala Parintilor va propun o discutie despre influenta mentalitatii noastre (a modului cum vedem lumea) asupra felului în care ne educam sau formam copiii. Este un material pe care l-am prezentat de cîteva ori în grupuri de parinti, si reactiile au fost foarte bune.1. Problemele sînt o permanenta a vietii. Cum ne raportam la ele? Cum deosebim o problema reala de una falsa? Cum deosebim simptomele sau efectele de consecinte? Care sînt responsabilitatile noastre ca parinti?
2. Functionam pe 3 nivele:
- nivelul cunoasterii sau ratiunii; la acesta avem acces si pe el „pedalam” majoritatea timpului
- nivelul valorilor; sînt asociate cu emotii, si le învatam în timpul formarii noastre
- nivelul loialitatilor; sînt asociate cu vointa, sînt foarte profunde si nu sînt usor de constientizat
Problema: sîntem obisnuiti sa operam doar în lumea cunoasterii, dar cînd ceva ce stim se contrazice cu o loialitate sau o valoare, cognitia pierde (nu sîntem rationali, ci rationalizam!).
3. Cîmpul cunoasterii: il putem imparti în 5 domenii, si fiecare are o influenta semnificativa asupra educatiei copiilor. Cei mai multi nu sîntem constienti de ele, asa ca o analiza a acestor domenii (sau lumi) fundamentale poate fi foarte utila:
- Teologia (lumea spirituala): exista absolut(e) sau nu, si care sînt consecintele; absolutul (sau Dumnezeu, daca vrem) si tiparele de autoritate; Dumnezeu ca sursa a dreptatii si a dragostei
- Metafizica (lumea fizica in sens larg): ne crestem copiii nu pentru lumea reala, ci pentru lumea dintre urechile noastre; daca diferenta e mare, copiii (si noi) vom avea probleme
- Antropologia (lumea emotionala): cine este copilul, cine este parintele, de unde venim, unde mergem, de ce sîntem aici; ce crestem: copii sau adulti?
- Etica (lumea sociala): cum ne raportam unii la altii, drepturi si îndatoriri (inclusiv îndatoririle copilului si drepturile parintelui!)
- Epistemologia (lumea cunoasterii): de unde stim ceea ce stim, cum stim ca ceea ce stim e adevarat, cum putem corecta erorile din cunoasterea noastra?
Nici un comentariu